Dag 9&10: Albuquerque - Mesa Verde, Colorado

5 september 2018 - Cortez, Colorado, Verenigde Staten

Wij laten Albuquerque achter ons en vertekken naar Mesa Verde in Colorado, maar natuurlijk niet voordat wij genieten van het gratis ontbijt op de camping. Je blijft natuurlijk Nederlander!

We verlaten de woestijnachtige landschappen van Albuquerque en rijden de bergen van het noorden van New Mexico in. De omgeving is hier erg mooi en afwisselend, heel anders dan wat wij hiervoor van deze staat hebben gezien. Na het tanken zien wij nog een aantal prairiehonden, erg leuk om die in hun natuurlijke omgeving te zien.

In het begin van de middag rijden wij Colorado binnen. Het contrast is groot. Hier hoge bergen, enorm veel groen in de vorm van bos en weilanden en nettere huizen. Een vos huppelt vrolijk de weg over vlak voor ons langs.

Al snel bereiken we Mesa Verde National Park, ons verblijf voor de aankomende twee dagen. Het is nog mogelijk om vanaf 17:00 deel te nemen aan een tour onder begeleiding van een ranger.

Mesa Verde is naast de schoonheid van de natuur ook erg bijzonder vanwege de vroegere inwoners; de Pueblo Indianen. Zij hebben vanaf ongeveer 1500 jaar geleden  rotswoningen gebouwd in de bergen.

Wij doen de Cliff Palace tour van een uur. Het is een stukje wandelen met wat afdalingen en klimmen over smalle trappetjes en ladders. We komen aan bij de nederzettingen,  In de 217 kamers, 30 meter onder een overhangende rotswand, woonden ooit meer dan 200 mensen. De 23 kivas doen vermoeden dat er 23 families waren. De grot is 27,5 meter diep en 18,3 meter breed. Heel bijzonder!!

Wij rijden naar de camping en worden aan weerszijden van de weg begroet door meerdere herten. Ook later tijdens een klein blokje om naderen de herten ons tot op enkele meters.

De avond is koud, wij zijn op zon 2600 meter hoogte. Het is hier zo donker en helder dat we niet alleen de sterren, maar zelfs de baan van de Melkweg kunnen zien, een hele mooie ervaring.

Na een goede, maar koude nachtrust gaan wij zelfstandig op pad om Mesa Verde te verkennen. Wij besluiten de spruce Canyon Trial te wandelen, een tocht van 4km met een hoogteverschil van ongeveer 250 meter. Het bord bij de ingang vermeldt dat het een zware tocht is van ongeveer 2 uur.

Wanneer wij na anderhalf uur weer boven staan verbazen wij ons over het feit dat wij er al zijn. Het is ons dus reuze meegevallen! Wel was het een spectaculaire tocht met klimmetjes over rotsen en mooie uitzichten.

Na deze tocht besluiten we nog enkele hoogtepunten van het park te bezoeken. Dit zijn voornamelijk rotswoningen van de Pueblo indianen en uitzichtpunten. Het is overigens grappig om te vermelden dat dit volledig volgens de Amerikaanse wijze gebeurt. Bij elk hoogtepunt stop je met de auto en loop je een heel klein stukje. Zelfs wanneer de hoogtepunten enkele meters uit elkaar liggen wordt er niet gelopen!

Na de tijd nog wat boodschappen bij de Walmart en terug naar de camping. Tijdens het vullen van onze watertank bij het vulstation van de camping heeft een hert door dat hij daar mooi gebruik van kan maken. Op enkele meters afstand blijft hij wachten terwijl Kevin wat water op de grond laat stromen en komt even drinken. Grappig om te zien.

In de zon eten wij ons avondeten op en verplaatsen ons, geheel volgens Amerikaanse stijl, met de camper naar de douches (wel 2,5 km van ons plekje af). Nu nog even buiten relaxen met een bakje koffie. Morgen Arches National Park.

1. M.Roufs:
    7 september 2018